Covid-19 treft ondernemers – Interview 433 Magazine

Covid-19 treft ondernemers – Interview 433 Magazine

Vind jij dat er door de (lokale) overheid juist is gehandeld op deze pandemie?
‘Zakelijk gezien, nee. Menselijk gezien, vast wel, al dan niet voor de gezondheid, al dan wel voor even een beetje rust op de plaats (voor de meesten). Veel mensen raken hun baan kwijt. In dat opzicht was het geen goede zet, ondanks alle ondernemersregelingen. Natuurlijk zijn er ook bedrijven, bv. webshops, die juist in deze tijd floreren, maar dat is niet dankzij de overheid. We zullen nooit weten of een andere aanpak beter was geweest. Hoe een fan ik ook ben van de Schipholwereld, het is top dat de natuur een rustmoment is gegund.’

Hoe communiceren jullie in deze tijd en met welke boodschap naar (zaken) relaties?
‘We’re still here, don’t worry.’

Hoe gaat hellopeople om met de impact van Corona (Covid-19) en wat kan je als ondernemer nog wel doen?
‘Onze branche is hard geraakt, de sterkste afname van vacatures ooit gemeten. Eind maart 2020 was het aantal openstaande vacatures afgenomen tot 226 duizend, ruim 60 duizend minder dan een kwartaal eerder. Een uitdagende tijd dus voor ons. Nu is een mooi moment om naar de basis te kijken en zaken op te pakken die wellicht in drukke tijden blijven liggen, zoals marketing, website, enz. Maar dit geldt uiteraard niet alleen voor ondernemers. Er wordt door mensen nu ook gekeken naar de basis van hun leven en zijn ze bijvoorbeeld wel gelukkig met hun huidige baan. Of huis, aangezien er nu zoveel thuis gewerkt wordt.’

Johan Cruyff zei ooit: ‘Ieder nadeel, heeft zijn voordeel.’ Kan jij je voordeel halen uit deze crisis of dwingt deze crisis je tot het nemen van harde en mogelijk moeilijke beslissingen?
‘Het voordeel is dat er ineens heel veel sollicitaties binnenkomen op voorheen moeilijk in te vullen vacatures. Het nadeel is dat sommige interessante kandidaten die wij benaderen liever nu niet van baan switchen.’

Wat verwacht jij dat de komende maanden zal gebeuren en welke maatregelen zijn er al genomen?
‘Wij verwachten dat tot na de zomervakantie het nog wel even rustig blijft. De zomerperiode is voor ons meestal rustiger. En dat daarna de meeste werkzaamheden weer opgepakt gaan worden. Ik merk dat onze klanten ook niet kunnen wachten tot het voorbij is. Er zijn namelijk ook klanten die het nog steeds erg druk hebben en daardoor personeel moeten aannemen. De sollicitaties en het inwerken is alleen even anders, maar dat went ook snel.’

Heeft hellopeople de (zakelijke) doelen voor dit jaar bijgesteld en wat kunnen wij van hellopeople verwachten na de crisis?
‘Het plan was om de mooie groei van vorig jaar voort te zetten, dat is helaas niet gelukt. Na 10 jaar hard werken, hebben wij tijdens de rustigere maanden ook even van onze rust genoten. We zijn er helemaal klaar voor wanneer de vacatures weer binnenstromen.’

Op welke manier gaat hellopeople de nieuwe (voorlopige) 1,5 meter economie vormgeven?
‘In principe verandert er voor ons niet heel erg veel. Veel sollicitatiegesprekken deden wij al via skype of per telefoon. Als de kandidaat wel bij ons op kantoor komt, dan is er genoeg ruimte op kantoor om 1,5 meter aan te houden.’